بهگزارش خبرنگار میراثآریا، محمد محبخدایی معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری عصر دیروز 7 خرداد در نشست با مدیران شبکههای رادیویی که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور، حمید شاهآبادی معاون صدای سازمان صداوسیما و مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: «خوشبختانه شاهد همکاری خوب بین صداوسیما و سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری هستیم که بهطور حتم نتایج خوبی را بهدنبال خواهد داشت.»
او افزود: «در سال 2018 دو رویداد مهم با عنوان \"تبریز2108\" (تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام) و همدان پایتخت گردشگری آسیا را داریم که افتتاحیه تبریز2018 با حضور رئیسجمهوری در تبریز برگزار شد. انتخاب این دو شهر ایران بهعنوان دو پایتخت مهم گردشگری باعث شده تا توجه گردشگران داخلی و خارجی به این دو شهر افزایش یابد و پیشبینی میشود در تابستان امسال شاهد افزایش ورود گردشگر به این دو شهر باشیم.»
محبخدایی گفت: «از این رو باید بتوانیم برای سفر به استان آذربایجان شرقی و استان همدان در تابستان یک موج ایجاد کنیم.»
او تصریح کرد: «امروز در برخی از کشورهای دنیا وقتی قرار است یک اقتصاد پویا باشد به موضوع گردشگری در آن کشور توجه ویژه میشود و این در حالی است که ما دارای مزیتهای گردشگری بسیاری هستیم.»
محبخدایی گفت: «با این حال همه میدانیم که گردشگری یک حوزه فرابخشی است و برای رونق این صنعت سایر دستگاهها نیز باید همکاری کنند، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بهعنوان متولی گردشگری در کشور یک هماهنگکننده است.»
او در ادامه افزود: «بر اساس توافق بین رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان میراثفرهنگی مقرر شده است تا موضوع گردشگری در برنامههای صداوسیما پررنگتر شود و صداوسیما در این خصوص بهصورت جدیتری ورود پیدا کند تا مقدمهای برای ایجاد و راهاندازی شبکه تلویزیونی گردشگری باشد.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: «این در حالی است که یکی دیگر از موضوعاتی که دنبال میکنیم راهاندازی رادیو گردشگری است و امیدواریم با راهاندازی این رادیو بتوانیم یک حرکت رو به جلو داشته باشیم.»
محبخدایی در ادامه به میراث ناملموس بهعنوان یک عامل مهم در جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: «توجه به میراث ناملموس میتواند به جذب هرچه بیشتر گردشگر در قالب برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنوارهها کمک کند.»
او افزود: «رونق اقتصادی، درآمدزایی و اشتغالآفرینی، ایجاد نشاط و شادابی، تقویت همدلی و وحدت ملی از مهمترین آثار توجه به صنعت گردشگری است.»
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: «در حال طراحی یک پنجره واحد و ساختار سیستمی برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هستیم.»
عزم جدی مسئولان سازمان میراثفرهنگی برای راهاندازی رادیو گردشگری
حمید شاهآبادی معاون صدای سازمان صداوسیما نیز در این نشست گفت: «عزم جدی مسئولان سازمان میراثفرهنگی از جمله معاون گردشگری برای راه اندازی رادیو گردشگری برای ما یک تکلیف ایجاد میکند که این موضوع را بهصورت جدی دنبال کنیم.»
او افزود: «تجربه نشان میدهد که در خصوص گردشگری عزم جدی در میان همکاران ما در معاونت صدا وجود داشته است و شبکه های مختلف رادیویی در این خصوص به تولید برنامه پرداخته اند.»
شاه آبادی افزود: «در جایی که ما سروکارمان با آحاد مردم است هیچچیزی بهاندازه رسانه نمیتواند در این خصوص نقشآفرینی کند، موضوع گردشگری بسیار بااهمیت است و با توجه به تأکید اسناد بالادستی از جمله سند چشمانداز 20 ساله نظام که دستیابی به 20میلیون گردشگر خارجی تا سال 1404 را به ما تکلیف کرده است، آماده هرگونه همکاری در این خصوص هستیم.»
معاون صدای سازمان صداوسیما در ادامه گفت: «در بسیاری از موقعیتهای سفر آنچه که در دسترس مسافران است، رادیو است و این رسانه میتواند اطلاعات را به گردشگران و مسافران در ساعات مختلف شبانهروز منتقل کند.»
راه اندازی رادیو گردشگری از ابتدای تیرماه
او ادامه داد: «در گام اول برای همکاری در خصوص راهاندازی رادیو گردشگری این را باید بگویم که تمام شبکههای ما در اختیار شماست و در هر نقطهای که هستیم سعی میکنیم آن نقطه را ارتقا دهیم.»
شاهآبادی افزود: «این آمادگی را داریم که بعد از ماه مبارک رمضان و از ابتدای تیرماه رادیو گردشگری را راه اندازی کنیم که این رادیو میتواند در مدت سه ماه یعنی در تیر، مرداد و شهریور بهصورت سراسری به پخش برنامه اقدام کند.»
او خاطرنشان کرد: «بعد از پخش آزمایشی این رادیو در یک فصل و به مدت سه ماه، این آمادگی را داریم تا بعد از تأمین زیرساختهای لازم رادیو گردشگری بهعنوان هفدهمین رادیو بهصورت رسمی و دائمی فعالیت خود را آغاز کند.»
ایران، کشور میراثفرهنگی
محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور نیز با ابراز خرسندی از راه اندازی رادیوگردشگری گفت: «واقعیت این است که ما با یک کشور میراثفرهنگی روبهرو هستیم و ظرفیتهای بینظیری داریم که باید از طریق رسانهها به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.»
او افزود: «با این که 24 سال در فرایند ثبتهای جهانی حضور نداشتیم، اما خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد ثبت آثار ارزشمند تاریخی ایران هستیم بهگونهای که در حال حاضر 22 اثر ما ثبت جهانی شده و این نشان می دهد که ایران از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار غنی است.»
طالبیان ادامه داد: «ضمن این که 13 اثر میراث ناملموس نیز ثبت جهانی شده و بیش از 32هزار اثر ثبت ملی شده و پیش بینی می کنیم بیش از یکمیلیون اثر، محوطه و بافت تاریخی در کشور وجود داشته باشد.»
او افزود: «بهطور حتم راهاندازی رادیو گردشگری میتواند به معرفی هرچه بهتر و بیشتر این قابلیتها کمک کند و در همین ارتباط تمام پایگاههای میراثفرهنگی و مجموعههای فرهنگیتاریخی ما در سراسر کشور برای تولید محتوا و کمک به برنامهسازان رادیویی آماده هستند.»
مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با قدردانی از رسانه ها در پرداختن به موضوعات مرتبط با رویداد «تبریز 2018» گفت: «امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای معرفی قابلیت های گردشگری استان آذربایجان شرقی که می تواند منجر به افزایش جذب گردشگر شود، بهره ببریم.»
او افزود: «رادیو بهعنوان یک رسانه عمومی میتواند به معرفی جاذبههای گردشگری و قابلیتهای فرهنگیتاریخی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز کمک کند.»
در این نشست همچنین تعدادی از مدیران کل معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی و مدیران شبکههای رادیویی به بیان دیدگاهها و ارائه نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام/